سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن در 25 مه 2019 در حالی به پایان رسید که برای دومین سال پیاپی یک فیلم آسیایی توانست جایزه نخل طلا را از آن خود کند و بدین‌ترتیب هشتمین نخل طلا را برای قاره پهناور آسیا به ارمغان آورد. اهمیت موفقیت‌های آسیایی‌ها در جشنواره کن زمانی مشخص می‌شود که بدانیم همه نوع فیلمی نمی‌تواند نامزد حضور در این جشنواره شود و جشنواره کن اغلب با فیلم‌های محدودی برگزار می‌شود و اعضای هیأت داوران این جشنواره نیز از میان افراد دنیای سینمای مشهور انتخاب می‌شود.

تا پیش از اکران فیلم «انگل» (پارازیت) ساخته بونگ جون هو در روز 21 مه، فیلم «درد و افتخار» در فهرست منتقدان حاضر در جشنواره کن 2019 پیشتاز بود، اما استقبال و کف زدن‌های ممتد و طولانی تماشاگران به هنگام نمایش فیلم انگل و اقبال مثبت و کم‌نظیر منتقدان به این فیلم کلا اوضاع در جدول منتقدان را دگرگون کرد. به این ترتیب بود که فیلم انگل توانست در شب 25 مه جایزه نخل طلای جشنواره کن را به‌عنوان هشتمین فیلم از سینمای آسیا و نخستین فیلم از سینمای کره‌جنوبی از آن خود کند.

آسیا امپراطور سینمای هنری جهان

به اعتقاد بسیاری از منتقدان، بونگ جون هو توانسته در ژانر کمدی سیاه، نوعی فیلم پرتعلیق، بی‌رحمانه و خونین حول محور تراژدی اجتماعی بسازد. داستان این فیلم درباره 2 خانواده ثروتمند و فقیر است که اعضای خانواده فقیر به مرور زمان تلاش می‌کنند در خانواده ثروتمند نفوذ کنند. اعطای جایزه نخل طلا به فیلم انگل شاید یکی از مواردی بود که منتقدان در جشنواره 2019 تا حد زیادی با هم اشتراک نظر داشتند، اما اعطای جایزه نخل طلای بهترین کارگردانی به برادران داردن برای ساخت فیلم احمد جوان اتفاقی بود که صدای بسیاری از منتقدان را در آورد.

اما موضوعی که در درجه اول در جشنواره کن به‌ویژه جشنواره‌های سال‌های اخیر خود را نشان داده موفقیت بی‌چون و چرای آسیایی‌ها در کسب جایزه نخل طلا در کن بوده که می‌توان آن را هم‌رده جایزه اسکار، از ارزشمند‌ترین جوایز سینمایی سال توصیف کرد. امسال در حالی فیلم انگل از کره جنوبی جایزه نخل طلا را دریافت کرد که در سال 2018 نیز فیلم «دله دزدان فروشگاه» از کشور ژاپن توانسته بود نخل طلا را از آن خود کند.