سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابر کامپیوتر ناسا برای ماموریت فضایی آرتمیس


 

  • ابر کامپیوتر ناسا برای ماموریت فضایی آرتمیس

    شرکت اچ پی اینترپرایز (HPE) به تازگی ابر کامپیوتر جدیدی را با نام Atiken طراحی و معرفی کرده است که قدرت پردازشی معادل 3.69 PFLOPS (پتافلاپس) دارد و می‌تواند شبیه سازی ورود، فرود و نشستن بر روی ماه را انجام دهد. این ابر کامپیوتر جدید در انبار مخصوص در مرکز تحقیقاتی ناسا قرار دارد. 

    این سیستم از پلتفرم (SGI-8600 HPC-High Performance Computer) استفاده می‌کند که از خوشه‌ای با چگالی بالا به همراه گره‌های محاسباتی نسل دوم پردازنده Xeon ساخت اینتل و سیستم شبکه‌ای Mellanox Infiniband بهرهمند است. 

    Atiken در مجموع از 1150 گره و 221 ترابایت حافظه استفاده می‌کند که هر کدام از این گره‌ها عملکردی مانند دو پردازنده 20 هسته‌ای بدون شتاب دهنده دارند. در نتیجه این ابر کامپیوتر دارای قدرت تئوری معادل 3.69 پتافلاپس بوده که آن را در رتبه 55 بین 500 ابر کامپیوتر برتر ماه ژوئن قرار می‌دهد. 

    این ابر کامپیوتر در مرکز ماژولار جدید واقع در مرکز تحقیقات Ames ناسا در کالیفرنیا قرار دارد. به ‌گفته‌ ناسا، این ابر کامپیوتر در اولین قطعه کارخانه که بر اساس مرکز داده‌های مدولار (MDC) طراحی شده، قرار گرفته است. 

    مرکز جدید ناسا توانایی ارتقا به 16 قطعه مختلف به منظور افزایش محاسبه و ذخیره اطلاعات را دارد. همچنین به گفته HPE سیستم خنک کننده آن شامل هوای محیط بیرون، سیستم فن و سیستم چرخشی آب می‌شود که این مرکز را از برج‌های خنک کننده و میلیون‌ها لیتر آب بی نیاز کرده است. هدف ناسا فرستادن فضانوردان به خصوص یک فضانورد زن به قسمت جنوبی ماه تا سال 2024 است? که این ابر کامپیوتر می‌تواند شبیه سازی این ماموریت را انجام دهد. 

    tomshardware

    2121