سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربران اندروید و iOS به سیستم عامل خود وفادار مانده‌اند


 

  • کاربران اندروید و iOS به سیستم عامل خود وفادار مانده‌اند

    به گزارش شفاف، شرکت CIRP به‌تازگی در گزارشی جدید اعلام کرده که در سه‌ماهه نخست سال 2020 میلادی، 56 درصد از تلفن‌های هوشمندی که در ایالات متحده فعال شده‌اند اندرویدی و 44 درصد مجهز به سیستم عامل iOS بوده‌اند. در مقایسه با پارسال، اندروید 8 درصد از سهم خود را به اپل واگذار کرده است. این ارقام در سه‌ماهه نخست 2018 با نسبت 68 به 32 به نفع ربات سبز رنگ گوگلی بود.

    اگر به قبل‌تر برگردیم، سهم اندروید در سه‌ماهه نخست سال‌های 2017 و 2016 به ترتیب 62 و 58 درصد برآورد شده بود. بنابراین این طور به نظر می‌رسد که از دیدگاه اپل این سه‌ماهه از سال 2016 تاکنون بهترین فصل ممکن برای آیفون بوده است.

    در مقیاس جهانی، اندروید سهمی در حدود 86 درصد از بازار تلفن‌های هوشمند را در اختیار دارد که اگر آن را با سهم 3.9 درصدی این سیستم عامل در سال 2009 مقایسه کنیم به دستاورد عظیم آن پی می‌بریم. سیستم عامل اپل در سال 2009 با 14.4 درصد سوم بود و سال قبل از آن هم با در اختیار داشتن سهمی 8.2 درصدی از بازار جهانی موبایل در رتبه چهارم قرار داشت.

    با این حساب به خوبی می‌توانیم تغییر صحنه جهانی بازار موبایل را مشاهده کنیم. در سال 2009 سیمبین برترین سیستم عامل موبایلی دنیا بود که 46.9 درصد از سهم بازار را در دست داشت. این سیستم عامل فاصله زیادی با رتبه دوم ایجاد کرده بود که با 19.9 درصد به نام BlackBerry OS ثبت شده بود. با تمام این‌ها، امروز دیگر نامی از این دو سیستم عامل شنیده نمی‌شود.

    گزارش CIRP نشان می‌دهد که جذب تک‌تک کاربران از سوی اندروید به iOS یا بالعکس چقدر دشوار است. بر اساس جدیدترین داد‌ه‌ها، در طول سه‌ماهه اول سال 2020، نرخ وفاداری iOS در حدود 91 درصد و اندروید در حدود 89 درصد محاسبه شده است. هر دو پلتفرم به خوبی توانسته‌اند کاربران خود را از مهاجرت به پلتفرم مقابل منصرف کنند. این دو سیستم عامل در طول بازه‌های زمانی مشابه چهار سال گذشته، یعنی از سه‌ماهه اول 2017 تا سه‌ماهه اول 2020، توانسته‌اند نرخ وفاداری خود را در حدود 90 درصد حفظ کنند. این نرخ در سال 2016 برای اندروید 85 درصد و برای آی‌اواس 89 درصد بود. از این آمار می‌توانیم تشخیص دهیم که اکثر جابجایی‌ها نه میان سیستم عامل‌ها بلکه میان تولیدکنندگان موبایل‌ها رخ می‌دهد.

    مایک لِوین، هم‌موسس شرکت CIRP، می‌گوید:

    وفاداری به سیستم عامل‌ها روی نرخ بسیار بالایی ثابت مانده است. در طول چهار سال گذشته حدود 90 درصد از موبایل‌های جدیدی که در شبکه فعال شده‌اند از همان سیستم عامل قبلی کاربر استفاده می‌کنند. علی‌رغم تلاش‌های اپل برای جذب کاربران اندروید، و تلاش‌های مشابه تولیدکنندگان اندرویدی برای جذب کاربران آیفون، مصرف سیستم عامل‌ها یکی از فاکتورهایی بوده که نسبتا ثابت باقی مانده است.