سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استقبال مازندرانی‌ها از خدمات بیمه‌ای


 

  • استقبال مازندرانی‌ها از خدمات بیمه‌ای

    در مازندران نیز حوادث غیرمترقبه متعددی رخ می‌دهند و خسارت‌هایی برجا می‌گذارند. سالانه وقوع انواع حوادث طبیعی و حتی غیر طبیعی خسارت‌های زیادی وارد می‌کند. بخشی از این حوادث قابل پیشگیری هستند و برخی دیگر هم امکان پیشگیری ندارند، اما در هر حادثه راهی وجود دارد تا بتوان خسارت احتمالی را جبران کرد و آن، بیمه است. امروز شرکت‌های بیمه زیادی در کشور وجود دارد و تعداد دفاتر بیمه نیز در شهرها روز به روز بیشتر می‌شود. البته فقط یک شرکت بیمه دولتی در کشور داریم که بیمه ایران است، به همین دلیل سیاست‌های متعددی برای افزایش پوشش خدمات بیمه‌ای در جامعه ارائه می‌کند.

    این روند رو به گسترش نشان می‌دهد که بیمه مورد توجه قرار گرفته و هر سال بیشتر در جامعه نفوذ می‌کند، اما مدیر کل شرکت سهامی بیمه ایران در مازندران معتقد است؛ فرهنگ بیمه هنوز در ایران به طور گسترده و فراگیر جا نیفتاده و لازم است که فرهنگ‌سازی بیشتری برای توجه اقشار مختلف جامعه به استفاده از خدمات بیمه‌ای انجام شود.

    • تضمین جبران خسارت‌ها

    «بهرام دارایی» اظهار کرد: بیمه می‌تواند بخش قابل توجهی از خسارت‌ها را جبران کند، اما برای نهادینه شدن این نگرش که تضمینی برای حفظ دارایی‌های مختلف یا جبران خسارت‌هاست، نیاز داریم که رسانه‌ها و نهادهای اثرگذار در حوزه فرهنگ و ترویج مسائل اجتماعی برای فرهنگ‌سازی بیشتر در حوزه بیمه، به شرکت‌ها و نهادهای بیمه‌گزار کمک کنند تا امنیت سرمایه و دارایی در جامعه بیشتر شود. وی بیان کرد: خوشبختانه با انجام برخی اقدامات در زمینه ترویج و فرهنگ‌سازی بیمه و همچنین پرداخت خسارت از سوی شرکت‌های بیمه به بیمه‌گزاران، شاهد افزایش اقبال عمومی برای استفاده از پوشش‌های مختلف بیمه هستیم.  

    این مسئول ادامه داد: در مازندران سال گذشته شاهد رشد 27 درصدی اقبال عمومی در استفاده از خدمات بیمه‌ای بودیم. در 4 ماه امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 52 درصد رشد آماری ثبت شد. این رشد آماری نشان می‌دهد که جامعه در حال آشنا شدن و پذیرفتن اهمیت بیمه به عنوان یکی از ضروریات زندگی امروز است. این رشد را مدیون توجه رسانه‌ها و مشتریان به صنعت بیمه هستیم.

    مدیر کل شرکت سهامی بیمه ایران در مازندران پرداخت خسارت به بیمه‌گزاران در حوزه‌های مختلف را به نوعی ایجادکننده آرامش خاطر و امنیت روانی در جامعه دانست و افزود: سال گذشته بیمه ایران در مازندران به ازای هر روز کاری نزدیک به 2 میلیارد تومان خسارت به بیمه‌گزاران بخش‌های مختلف پرداخت کرد و نزدیک به 400 هزار نفر توانستند از مزایا و خدمات بیمه‌ای و جبرانی آن استفاده کنند. در مازندران پس از وقوع سیل در ابتدای سال جاری نیز نزدیک به 2 میلیارد تومان بابت 500 مورد خسارت وارد شده به مشتریان و بیمه‌گزاران بیمه ایران از سوی بیمه ایران پرداخت شد.

    این مسئول بیمه را یکی از الزامات زندگی عنوان کرد و گفت: بلایای طبیعی همیشه رخ خواهند داد و تحت هر شرایطی هم خسارت‌هایی برجا خواهند گذاشت. بنابراین بهترین راه برای مصون ماندن از خسارت‌ها بیمه کردن دارایی‌هاست. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که برای بیمه کردن منزل خود باید مبلغ زیادی بپردازند؛ در حالی که با مبلغی بین 100 تا 200 هزار تومان می‌توان بخش زیادی از دارایی‌ها و اموال را برای یک سال بیمه کرد. این مبلغ در مقایسه با هزینه‌های زندگی طی یک سال مبلغ ناچیزی است.

    • تلاش برای گسترش بیمه عمر

    دارایی به اثرگذاری صنعت بیمه در ایجاد فرصت‌های شغلی نیز اشاره کرد و افزود: فقط در مازندران بیمه ایران از سال گذشته تاکنون 130 پرسنل در بخش بیمه عمر و 30 نماینده جنرال جذب کرد. در حال حاضر در سراسر مازندران حدود 400 نفر نمایندگی جنرال بیمه ایران را دارند و 130 نماینده بیمه عمر نیز فعال هستند. به عبارتی دیگر 530 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده‌اند. با احتساب پرسنل به کار گرفته شده در دفاتر نمایندگی تعداد این شغل‌های ایجاد شده بیشتر است.

    این مسئول از عقب بودن ایران در آمار بیمه عمر نسبت به میانگین جهانی خبر داد و گفت: سیاست بیمه ایران بر این است که بیمه عمر را در جامعه گسترش دهد. به همین دلیل مبنا بر این گذاشته شده که 10 درصد فروش خدمات این بیمه به بیمه عمر اختصاص یابد. در این زمینه اقدامات ترویجی و آموزشی دیگری نیز انجام شده تا سطح پوشش بیمه عمر در جامعه افزایش یابد. وی با بیان این‌که در 4 ماه ابتدای امسال فروش بیمه عمر در مازندران نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 70 درصد رشد داشت، بیان کرد: در 4 ماه نخست پارسال 4 هزار فقره بیمه عمر از سوی این بیمه دولتی ارائه شد که امسال در مدت مشابه به 6 هزار و 880 فقره رسید.

    این رشد اتفاق مثبتی برای جامعه است، زیرا هم می‌تواند پس‌اندازی برای بیمه‌گزار باشد و هم خدای نکرده در صورت وقوع حادثه و اتفاقات تلخ امنیت خاطری از نظر مالی برای بازماندگان ایجاد کند. مدیر کل شرکت سهامی بیمه ایران در مازندران ادامه داد: ما امیدواریم که همه بیمه‌گزاران در پایان قرارداد از پس‌انداز خود استفاده کنند. ضمن این‌که بیمه عمر مزایای دیگری مانند پوشش درمانی بر اساس درصدی از سرمایه یا دریافت وام بدون ضامن به اندازه 90 درصد بازخرید هم دارد.

    • سوءتفاهم در قرارداد

    دارایی درباره باور جامعه نسبت به شرکت‌های بیمه مبنی بر بهانه‌تراشی برای نپرداختن خسارت هنگام وقوع حادثه و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت گفت: بیمه ایران یک نهاد دولتی است که فلسفه وجودی آن ارائه خدمات به جامعه است. شرکت‌های بیمه زیادی هم در کشور فعال هستند و طبیعی است که خطاهایی هم وجود داشته باشد.  

    وی افزود: عمده دلیل این نگرش به سوءتفاهم‌های ناشی از آشنا نبودن به بندهای قرارداد بیمه برمی‌گردد. مساله اینجاست که برخی، بیمه را درست خریداری نمی‌کنند و به این دلیل که بندهای قرارداد را بدون مطالعه امضا می‌کنند، انتظارشان از قراردادی که با بیمه منعقد کردند، آن چیزی است که خودشان تصور می‌کنند، نه مفاد قراردادی که امضا کردند. در بسیاری از این موارد بیمه‌گزار پس از بروز خسارت متوجه بندهای موجود در قرارداد می‌شود. این موضوع ضعف همکاران ما نیست بلکه ضعف ناشی از آگاهی نداشتن بیمه‌گزار از خدمات بیمه و مفاد قرارداد است.

    • بیمه تکمیلی برای خانواده‌ها

    «بهرام دارایی» مدیر کل شرکت سهامی بیمه ایران در مازندران از برنامه‌ریزی بیمه ایران برای ارائه خدمات بیمه تکمیلی به خانواده‌ها خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر بیمه تکمیلی برای مجموعه‌های بالای 50 نفر ارائه می‌شود، اما بیمه ایران اخیرا طرحی به صورت پایلوت در 2 شعبه تهران آغاز کرده که بیمه درمان تکمیلی برای خانواده‌ها نیز اجرا می‌شود، زیرا بسیاری از اقشار جامعه در مجموعه‌های بالای 50 نفر کار نمی‌کنند و مایل هستند که با پرداخت حق بیمه تکمیلی از خدمات آن استفاده کنند. این طرح قرار است به زودی در استان‌ها نیز اجرا شود.