سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربران اندروید و iOS به سیستم عامل خود وفادار مانده‌اند


 

  • کاربران اندروید و iOS به سیستم عامل خود وفادار مانده‌اند

    به گزارش شفاف، شرکت CIRP به‌تازگی در گزارشی جدید اعلام کرده که در سه‌ماهه نخست سال 2020 میلادی، 56 درصد از تلفن‌های هوشمندی که در ایالات متحده فعال شده‌اند اندرویدی و 44 درصد مجهز به سیستم عامل iOS بوده‌اند. در مقایسه با پارسال، اندروید 8 درصد از سهم خود را به اپل واگذار کرده است. این ارقام در سه‌ماهه نخست 2018 با نسبت 68 به 32 به نفع ربات سبز رنگ گوگلی بود.

    اگر به قبل‌تر برگردیم، سهم اندروید در سه‌ماهه نخست سال‌های 2017 و 2016 به ترتیب 62 و 58 درصد برآورد شده بود. بنابراین این طور به نظر می‌رسد که از دیدگاه اپل این سه‌ماهه از سال 2016 تاکنون بهترین فصل ممکن برای آیفون بوده است.

    در مقیاس جهانی، اندروید سهمی در حدود 86 درصد از بازار تلفن‌های هوشمند را در اختیار دارد که اگر آن را با سهم 3.9 درصدی این سیستم عامل در سال 2009 مقایسه کنیم به دستاورد عظیم آن پی می‌بریم. سیستم عامل اپل در سال 2009 با 14.4 درصد سوم بود و سال قبل از آن هم با در اختیار داشتن سهمی 8.2 درصدی از بازار جهانی موبایل در رتبه چهارم قرار داشت.

    با این حساب به خوبی می‌توانیم تغییر صحنه جهانی بازار موبایل را مشاهده کنیم. در سال 2009 سیمبین برترین سیستم عامل موبایلی دنیا بود که 46.9 درصد از سهم بازار را در دست داشت. این سیستم عامل فاصله زیادی با رتبه دوم ایجاد کرده بود که با 19.9 درصد به نام BlackBerry OS ثبت شده بود. با تمام این‌ها، امروز دیگر نامی از این دو سیستم عامل شنیده نمی‌شود.

    گزارش CIRP نشان می‌دهد که جذب تک‌تک کاربران از سوی اندروید به iOS یا بالعکس چقدر دشوار است. بر اساس جدیدترین داد‌ه‌ها، در طول سه‌ماهه اول سال 2020، نرخ وفاداری iOS در حدود 91 درصد و اندروید در حدود 89 درصد محاسبه شده است. هر دو پلتفرم به خوبی توانسته‌اند کاربران خود را از مهاجرت به پلتفرم مقابل منصرف کنند. این دو سیستم عامل در طول بازه‌های زمانی مشابه چهار سال گذشته، یعنی از سه‌ماهه اول 2017 تا سه‌ماهه اول 2020، توانسته‌اند نرخ وفاداری خود را در حدود 90 درصد حفظ کنند. این نرخ در سال 2016 برای اندروید 85 درصد و برای آی‌اواس 89 درصد بود. از این آمار می‌توانیم تشخیص دهیم که اکثر جابجایی‌ها نه میان سیستم عامل‌ها بلکه میان تولیدکنندگان موبایل‌ها رخ می‌دهد.

    مایک لِوین، هم‌موسس شرکت CIRP، می‌گوید:

    وفاداری به سیستم عامل‌ها روی نرخ بسیار بالایی ثابت مانده است. در طول چهار سال گذشته حدود 90 درصد از موبایل‌های جدیدی که در شبکه فعال شده‌اند از همان سیستم عامل قبلی کاربر استفاده می‌کنند. علی‌رغم تلاش‌های اپل برای جذب کاربران اندروید، و تلاش‌های مشابه تولیدکنندگان اندرویدی برای جذب کاربران آیفون، مصرف سیستم عامل‌ها یکی از فاکتورهایی بوده که نسبتا ثابت باقی مانده است.




کشف جسد 4 نفر حین اطفای آتش‌سوزی +تصاویر


 

  • کشف جسد 4 نفر حین اطفای آتش‌سوزی +تصاویر

    به گزارش شفاف، سید جلال ملکی با اعلام خبر آتش‌سوزی در ساختمان دو طبقه در خیابان اجاره‌دار، درباره جزئیات این حادثه اظهار کرد: ساعت 13:30 امروز یک مورد حادثه آتش‌سوزی در یک ساختمان در خیابان اجاره‌دار، کوچه ماندگار به سامانه 125 اعلام شد که به سرعت آتش‌نشانان دو ایستگاه آتش‌نشانی به همراه خودروی حامل تجهیزات تنفسی به محل حادثه اعزام شدند.

    سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران ادامه داد: محل حادثه یک ساختمان دو طبقه بود که روی سطح پشت‌بام آن نیز اتاقکی حدوداً 13 متری وجود داشت.

    وی تصریح کرد: در این اتاقک مقادیری لوازم مانند مبل دچار آتش‌سوزی شده و در انتهای اتاقک نیز، پستویی حدوداً دو تا سه متر وجود داشت.

    ملکی با بیان اینکه آتش‌نشانان به سرعت آتش را خاموش کردند، گفت: در پستو نیز بسته بود که آتش‌نشانان پس از باز کردن در، با وضعیت بی‌حال و بی‌رمق چهار مرد حدوداً 30 تا 40 ساله مواجه شدند.

    سخنگوی آتش‌نشانی تهران افزود: هیچ شعله‌ای در آن قسمت سرایت نکرده و فقط آثار دودزدگی در آنجا وجود داشت که مشخص شد هر چهار نفر به تأیید عوامل اورژانس جان خود را از دست داده‌اند.

    وی متذکر شد: بر روی بدن این افراد علائم سوختگی مشهود نبود و تنها مقداری علائم دودزدگی روی بدن آنها وجود داشت.

    ملکی با بیان اینکه محل حادثه برای بررسی بیشتر تحویل عوامل انتظامی شد، خاطرنشان کرد: علت اصلی فوت این افراد توسط عوامل پزشکی قانونی مشخص می‌شود.




تغییرات ناگهانی و غیرقابل برگشت در قطب شمال


 

  • تغییرات ناگهانی و غیرقابل برگشت در قطب شمال

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کارشناسان هشدار می‌دهند که کل جهان در حال حرکت به سمت یک بحران آب و هوایی است، حاشیه اقیانوس منجمد شمالی هم اکنون از این اثرات متاثر شده است. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که منطقه قطب شمال از سال 2017 تا 2019  تحت تغییر ناگهانی و چشمگیری قرار گرفته است. کارشناسان هراس دارند، این تغییرات غیرقابل برگشت و نشانه‌های از بروز اتفاقی باشد که قرار است در آینده رخ دهد.

    محققان در این مطالعه داده‌های مربوط به دمای آب، سطوح یخ سطح دریاها و الگوهای حیات وحش را در دو منطقه در «دریای برینگ» و  «دریای چوکچی» که هر دو میان آلاسکا و روسیه قرار دارند، بررسی کردند. 

    پژوهشگران نتیجه گرفتند که قطب شمال با سرعت بیشتری نسبت به سایر نقاط جهان در حال گرم شدن است که این موضوع به باقی ماندن یخ‌های دریایی کمتر و ذوب شدن زودهنگام برف و ذوب شدن لایه منجمد دائمی زمین منجر شده است.

    این مطالعه همچنین نشان داد که در نتیجه این تغییرات زیست محیطی، نهنگ‌ها به سمت جنوب مهاجرت نمی‌کنند، خوک‌های دریایی در این منطقه زاد و ولد نمی‌کنند و سایر حیوانات دریایی نیز به تعداد زیاد جان خود را از دست می‌دهند. 

    محققان میزان تغییر مشاهده شده در مدت زمان این مطالعه را شوک‌آور اعلام کردند و گفتند: یکی از یافته‌های اصلی این مطالعه این بود که آب‌های نزدیک به بستر دریا که معمولا در طول سال یخ‌زده باقی می‌مانند، بخش‌هایی از آن در فاصله زمانی میان سال‌های 2014 تا 2018، گرم شده بودند. همچنین یخ‌زدگی آب دریا که معمولا هر پاییز آغاز می‌شود، در ژانویه و یا حتی برخی اوقات در فوریه یا وجود نداشت و یا کمتر از حد متوسط بود.

    محققان متوجه شدند که عقب‌نشینی یخ بهاری در چند سال گذشته زودتر از حد معمول رخ داده بود. همچنین نبود یخ و دمای هوای گرم به اندازه قابل توجهی بر حیات وحشی که این منطقه را خانه خود می‌دانند، تاثیر گذاشته است بطوریکه جمعیت «روغن ماهی‌های اطلسی» در سال 2017 نسبت به سال های 2012 و 2013 فراوان‌تر بود.

    همچنین شمار ماهی‌های «سالمون صورتی» به اندازه قابل توجهی در دریای برینگ در سال 2017 افزایش یافت و نهنگ‌های قطبی که معمولا در طول ماه‌های سرد به جنوب میروند، در طول سال از جای خود حرکت نکردند.

    از سوی دیگر خوک‌های دریایی که از این منطقه برای زاد و ولد خود استفاده می‌کردند، غایب بودند و گزارش شد که شمار زیادی از آن‌ها در سواحل دریای برینگ و چوکچی مرده‌اند.




عکس روز | آشپزی ربات هوشمند سامسونگ


 

  • عکس روز | آشپزی ربات هوشمند سامسونگ

    به گزارش همشهری آنلاین «بات شف» سامسونگ با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های بینایی کامپیوتری با بازوهای رباتی‌اش، در این نمایش در CES 2020  در لاس‌وگاس آمریکا قفسه‌ها را برای یافتن مواد غذایی جستجو کرد، اجزای غذای را درون یک کاسه ریخت و مخلوط کرد و یک سالاد کنجد توفو درست کرد.

    این سالاد یکی از 35 غذایی است که این روبات برای تهیه آنها برنامه‌ریزی شده است. 

    بات شف دو بازوی روباتی سفیدرنگ دارد. این روبات شش درجه آزادی حرکت، چهار مفصل اصلی و سه انگشت برای گرفتن و نگه‌داشتن ابزارهای گوناگون آشپزی دارد. قطر و طول این اجزا به اندازه‌ای است که بتوانند کارهای بازو و دست‌های انسان را تقلید کنند.

    Étienne Laurent/EPA




هوای تهران همچنان پاک است


 

  • هوای تهران همچنان پاک است

    به گزارش همشهری آنلاین، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر روی عدد 64 قرار گرفته و هوای پایتخت پاک است؛ همچنین این شاخص در 24 ساعت گذشته بر روی عدد 57 قرار داشت و هوا برای پایتخت‌نشینان پاک بود.

    تهران از ابتدای سال 25 روز هوای پاک، 194 روز هوای سالم، 59 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 5 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

    این در حالی است که در مدت مشابه سال پیش پایتخت 15 روز هوای پاک، 224 روز هوای سالم و 44 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشت.

    بیشترین دما برای روز جاری 10 و کمترین دما 2 درجه سانتی‌گراد است.